تعاونکده
صفحه اصلی تعاونی ها

   

   

محصولات کشاورزی

شنداله

  اخبار و مصاحبه وزارت کار و رفاه اجتماعی:تشکیل شورای عالی تعاون ضروری است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای رونق تعاونی ها در دولت سیزدهم، اصلاح قانون تعاون، بازبینی و اجرای سند توسعه تعاون و تشکیل شورای عالی تعاون ضرورت دارد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد جعفر کبیری در آئین دهمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی گفت: افزایش سرمایه گذاری و بهره وری در بخش تعاون، توسعه شفافیت و نوآوری، بهبود فضای کسب و کار تعاون و مقررات زدایی، توسعه دولت الکترونیک و حمایت های هدفمند، ترویج فرهنگ تعاون و کار مشارکتی و تقویت نهادهای بخش تعاونی می تواند موجب تحول و تحرک در بخش تعاونی شود.

وی با بیان این که 97 هزار تعاونی با 1.7 میلیون فرصت شغلی در کشور فعالیت دارند، اظهارداشت: در سنوات اخیر بودجه توانمند سازی و شکل گیری تعاونی 14 برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به لزوم وجود بانک داده قابل اتکا در بخش تعاونی، خواستار ورود اطلاعات اعضای تعاونی ها در سامانه جامع و هوشمند تعاون شد تا زمینه برگزاری مجامع عمومی آنلاین نیز فراهم شود.

علی حسین شهریور، دبیر کل خانه تعاونگران نیز در آیین دهمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی با تأکید بر این که در زمینه ترویج و توسعه مشارکت های مردمی، فرهنگ کار جمعی، تقویت سرمایه های اجتماعی و روحیه مسئولیت پذیری در قالب تشکل های تعاونی، در سطح جامعه بسیار ضعیف عمل شده است، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت رسانه های دیداری و شنیداری، شبکه های اجتماعی و تعامل با مراکز آموزشی و علمی از دبستان تا دانشگاه، باید در جامعه یک موج بزرگ در جهت گسترش تعاون ایجاد شود.

دبیرکل خانه تعاونگران گفت: برای ایجاد رونق و افزایش سهم بخش تعاونی لازم است چند اقدام کلیدی و اجتناب ناپذیر از سوی دولت سیزدهم انجام شود.

وی با اشاره به این که اطلاعات، برنامه‌ریزی و مدیریت از حلقه‌های توسعه بخش تعاونی به شمار می‌آیند و میزان توسعه یافتگی این بخش  با کیفیت آمار و بهنگام بودن اطلاعات تولید شده، ارتباطی تنگاتنگ دارد، گفت: برای اینکه بدانیم تعاونی‌ها کجای اقتصاد ایران قرار دارند، اجرای طرح سرشماری تعاونی‌های کشور برای تعیین سهم بخش تعاون در اقتصاد و محاسبه ارزش افزوده تعاونی‌های بازرگانی، صنعت و معدن، کشاورزی، حمل ونقل، مصرف، مسکن، عمران و خدمات و سهم آن‌ها در ارزش افزوده این بخش‌ها یک ضرورت است و باید در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که باید بر اجرای سند توسعه تعاون به رغم بلند پروازانه بودنش، پافشاری و تأکید شود، گفت: لازم است یک بار دیگر سند توسعه تعاون به عنوان نقشه راه از سوی ریاست جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود و کارگروهی متشکل از بخش های دولتی و غیر دولتی برای پیگیری، پایش و ارزیابی پیشرفت و اجرای آن تشکیل شود.

شهریور با بیان این که تحرک بخشیدن به بخش تعاونی مستلزم ایجاد یک موج در کشور است، افزود: یکی از بخش های مهمی که می تواند این موج را ایجاد کند، حضور تعاونی ها در بازار سرمایه و بورس است. 

وی گفت: با توجه به عدم استقبال و همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط و مکانیسم مالکیت در تعاونی ها، بخش تعاون باید امکان راه اندازی بورس تعاون را مستقل از بورس کنونی، بررسی و در دستور کار خود قرار دهد.

وی خواستار واگذاری مدیریت و مالکیت بنگاه های دولتی و طرح های نیمه تمام در محدوده جغرافیایی هر شهرستان به تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی شد و گفت: این اقدام می تواند نقدینگی سرگردان موجود در جامعه را جذب و به سمت تولید و اشتغال پایدار هدایت کند.

دهمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی توسط خانه تعاونگران، با حضور فعالان بخش تعاونی و مقامات دولتی از سراسر کشور به صورت آنلاین برگزار شد. در این جشنواره علاوه بر تجلیل از فعالان و پیشکسوتان بخش تعاونی، از مدیران  25 تعاونی و اتحادیه سرآمد در حوزه تعالی سازمانی نیز با اعطای گواهی تعالی تقدیر شد.

منبع: ایرنا

پایان خبر